Udstilling: Den dag 70'erne døde

6. november 2021 - 20. februar 2022 på Randers Kunstmuseum.

I udstillingen DEN DAG 70’ERNE DØDE kan man for første gang opleve 1.159 papirværker, der kom ud af et intenst sorgarbejde, som Claus Carstensen gennemlevede efter tabet af en nær ven for næsten 34 år siden.

Nytårsaften 1987/88 tog Claus Carstensens nære ven K. sit eget liv. Hans død udløste et sandt arbejdsraseri, som – set i bakspejlet – nok var ligeså meget et sor­garbejde. Godt halvanden måned efter opkaldet, den 12. februar 1988, fandt Carstensen alle de papi­rer, lapper, adresser, billetter, kvitteringer, flyveblade, informationsark osv., som han havde haft liggende i skotøjsæsker siden 1973, frem og begyndte at bearbejde dem. Det stod på i over ti måneder. Hver dag den samme, næsten maniske bearbejdning af alle disse papirer: tegninger, akvareller, collager, bemalinger og ophobninger. Et på alle måder udtømmende og excessivt arbejde, der sluttede, da der den 22. december 1988 ikke var mere materiale at bearbejde – det var den dag halvfjerdserne døde.

Claus Carstensen lærte K at kende da de to gik på Sønderborg Statsskole sammen i starten af 70’erne. Venskabet manifesterede sig omkring 70’ernes radikale politiske og anarkistiske bevægelser og Carstensen beskriver K, som det mest hudløse og kompromisløse menneske, han har kendt. Derfor udløste tabet af K også refleksioner over den tid, de levede og dyrkede sammen:

”Det, der er interessant for mig at se (ved sorgarbejdet), er at det selvfølgelig er noget, der realiserer sig til kunst, men det er også en bearbejdning af en periode, der hedder 1973-88. Og det er først der, kan man sige, med K´s selvmord, at der for mig bliver en totalt konsekvent afslutning på 70’erne,beskriver Claus Carstensen.

De 1.159 papirarbejder, som kom ud af den intense sorgproces, danner således en æstetisk, samtidshistorisk og intim journal over 1970’erne. 

DEN DAG 70’ERNE DØDE præsenterer det samlede materiale, en række nyproducerede malerier, samt en dokumentarfilm, hvor Carstensen beskriver nedslag i materialet, som han selv beskriver som en cyklus.

Udstillingen ledsages desuden af en omfangsrig publikation, et magasin, samt en ambitiøs formidlingsportefølje med foredrag, artist talk, film og omvisninger.

Læs mere på www.randerskunstmuseum.dk